Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Blog > Spanning, prestatie & communicatie

Spanning, prestatie & communicatie

Spanning, prestatie & communicatie

Gedrag roept gedrag op

Ieder mens wordt beïnvloed door het gedrag van anderen. Voor de zogenaamde actie-reactie-patronen is niemand immuun. Dat betekent dat vrolijkheid aanstekelijk werkt, maar ook agressie, boosheid en spanning doen iets met ons. Te weten: verhoogde fysiologische opwinding (snellere hartslag en ademhaling, transpireren, spierspanning, rillingen, de ‘brok in de keel’, etc) & (onbewuste) gedachten die de situatie als bedreigend interpreteren. Als reactie op het gedrag van de ander, als reactie op de eigen fysieke reacties, en soms ook als reactie op soortgelijke ervaringen uit het verleden.

De invloed van spanning op prestatie en communicatie

Spanning is te definiëren als de fysieke en mentale vertaling van irritatie, schrik, boosheid, haast, angst, stress, zenuwen, enzovoort. Spanning bouwt op in het lijf en het spanningsniveau komt tot uiting in (onbewust) non-verbaal gedrag. Het beïnvloedt prestaties en het kleurt communicatie.
Spanning is onplezierig als je boven je macht grijpt.
Spanning is plezierig als je denkt: “dit kan ik” 
Er is een directe relatie tussen de hoeveelheid spanning die een mens ervaart en de prestatie die kan worden geleverd. Hoe meer iemand in staat is zijn eigen spanningsniveau te reguleren, hoe beter de prestatie. In de afbeelding wordt dit schematisch weergegeven.
Te lage spanning zorgt voor onvoldoende focus of concentratie en onderpresteren. Dit treedt op bij routinematig handelen, vermoeidheid, gebrek aan motivatie of uitdaging. Oplopende spanning maakt dat mensen een “brede blik” kwijt raken en onbewust impulsief gedrag gaan vertonen.
De hoeveelheid spanning waarbij iemand optimaal kan presteren is per individu verschillend. Net als de, vaak subtiele, eerste tekenen van oplopende spanning.

Signalen van oplopende spanning

Het menselijk lichaam is de best denkbare bron als het gaat om informatie over oplopende spanning. Alleen kan het nog een hele kunst zijn om de signalen te registreren en bewust te voelen wat er in het lijf gebeurt. En om de signalen vervolgens serieus te nemen en er iets mee doen. Voorbeelden van (eerste) fysieke signalen zijn:

  • knieën op slot
  • spanning in de handen, bewegende vingers
  • verstrakkende blik en mimiek
  • strakke kin, of kin omhoog
  • adem inhouden
  • spanning in het middenrif

Het is belangrijk om te weten hoe spanning in jouw lijf voelbaar is. Hoe beter je jouw signalen herkent, des te meer kan je je eigen spanning leren reguleren en je communicatie bewust sturen.