Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Blog > Tips voor het geven van feedback

Tips voor het geven van feedback

Tips voor het geven van feedback

Feedback geven en ontvangen? Ja hoor, graag…

Het kan een sociaal wenselijk antwoord zijn dat iemand open staat voor feedback. De praktijk laat dan wat anders zien. Dat er niet met, maar over collega’s wordt gesproken. Of dat alleen kritische mededelingen worden gedaan. Of dat mensen feedback zonder meer naast zich neerleggen.

En laten we eerlijk zijn. Het kan lastig zijn om je open te stellen voor een andere visie, voor verbeterpunten, of voor iets wat een collega gewoon niet aan je waardeert.

Toch is een juiste balans tussen positieve en kritische feedback juist die smeerolie die een goede samenwerking nodig heeft. En helpt feedback professionals om te leren en te blijven groeien. De voordelen van feedback zijn niet te ontkennen.

Dat geldt ook voor de nadelen, indien er niet goed mee om wordt gegaan. Een zorgvuldige aanpak voorkomt dat jouw feedback overkomt als persoonlijke aanval of oordeel. Deze aandachtspunten helpen daarbij.

Tips voor het geven van feedback

  1. Respecteer dat de ander anders naar de situatie kan kijken, en er anders over kan denken en voelen.
  2. Ga uit van de positieve intentie van de ander.
  3. Bereid je feedback voor, wees concreet (gebruik voorbeelden), wees to-the-point en bondig.
  4. Richt feedback op zaken die iemand kan veranderen, dus  op gedrag of prestaties.
  5. Geef je feedback tijdig (geen oude koeien) & kies een goed moment, onder vier ogen.
  6. Beperk je tot het belangrijkste. Overvoer de ander niet.
  7. Geef je boodschap een passende lading, die voor jou klopt en voor de ander te hanteren is.
  8. Respecteer de reactie & dat het niet altijd makkelijk is om feedback te ontvangen.
  9. Geef ook positieve feedback.
  10. Sta zelf open voor feedback.

En ook hier geldt: oefening baart kunst! Volg een training.

Training feedback op de werkvloer