Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Methodes & modellen > Begrip tonen & gevoelsreflecties

Begrip tonen & gevoelsreflecties

Oplopende emoties

In gesprekken kunnen oplopende emoties een bepalende rol gaan spelen. Geëmotioneerde mensen zijn minder in staat om rationeel te denken en zich redelijk te gedragen. Alle inhoud wordt gekleurd door emotie en zakelijke argumenten en feiten worden genegeerd. Bovendien kan iemand waarbij de emoties oplopen heel slecht luisteren. Op dat moment is het zaak om de invloed van de emotie te beperken. De twee belangrijkste tools die daarbij helpen zijn begrip tonen en gevoelsreflecties.

Begrip tonen

Begrip tonen is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Het lijkt gemakkelijker dan het is. Het is zeker meer dan zomaar even zeggen “Ik begrijp het”.
Begrip tonen betekent dat je aantoont dat je iets verstaat of begrijpt. Dus als je zegt “Ik begrijp het” of “Wat vervelend voor u” is dat geen begrip tonen. Er ontbreekt namelijk iets: “Wat begrijp je? Wat vind je vervelend?” We kunnen zeggen dat jouw onderbouwing, of het bewijs ontbreekt.
Als het begrip tonen overkomt als een holle zin zal het eerder negatief dan positief uitpakken. Om het gewenste effect te bereiken met het tonen van begrip moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Zeg wat je begrijpt, vat dus kort samen wat de ander heeft gezegd.
  • Wees oprecht, meen het.
  • Wees congruent, zorg dat jouw non-verbale expressie hetzelfde vertelt als je woorden.

Gevoelsreflecties

Een andere manier om de intensiteit van emoties te beïnvloeden is heb benoemen van het gevoel. “Ik zie dat u boos bent.”
Het effect van een gevoelsreflectie is vaak tweeledig:

  1. De ander wordt zich bewust van zijn lading en heftigheid. Dit heeft een kalmerend effect.
  2. Je toont aan dat je oog hebt voor de beleving van de ander. Voor de lading die de kwestie voor hem heeft. Iemand voelt zich hierdoor meer serieus genomen. Ook dit werkt kalmerend.

De juiste emotie

De kunst bij het inzetten van gevoelsreflecties is om de emotie juist in te schatten. Het geeft niet als je daar een beetje naast zit, maar het verschil mag niet te groot zijn. Als iemand boos is, en je zegt: “Ik zie dat u nerveus bent”, laat je juist merken dat je de ander niet begrijpt.
Het werkt goed om niet te stellig te zijn. Geef een indruk weer en stel daar een vraag over: “Ik heb het idee dat u ongerust bent, klopt dat?” Daarmee laat je de ander ruimte om jouw beeld bij te stellen.

Onderdrukte emotie benoemen

Indien een nog onderdrukte emotie wordt benoemd is het eerste effect vaak juist dat de emotie in volle kracht naar buiten komt. De vinger is op de zere plek gelegd. Als er daarna begripvol en met gevoelsreflecties op wordt gereageerd zal de emotie uiteindelijk ook hanteerbaar worden.

Verkeerd gebruik van gevoelsreflecties

Een gevoelsreflectie kan ook verkeerd ingezet worden: “Ja, nou kunt u wel kwaad worden, maar…” of  “U hoeft natuurlijk niet te gaan schreeuwen”…
In bovenstaande voorbeelden heeft de spreker wel oog voor de emotie, maar reageert daar op een afwijzende manier op. Zo’n benadering werkt over het algemeen escalerend.