Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Methodes & modellen > Transparant communiceren

Transparant communiceren

Transparant aanspreken

1. Transparant zijn

Duidelijke verwachtingen vormen de basis voor succesvolle samenwerking. Het is belangrijk om transparant te zijn. Je bent transparant als je pro-actief je verwachtingen uit. Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn elkaars verwachtingen waar te maken. Zonder duidelijke verwachtingen (instructie, afspraken, procedures) gaan mensen andere dingen doen.
Tijdig transparant zijn voorkomt misverstanden. Je geeft anderen een eerlijke kans om aan je verwachting te voldoen. Als iemand anders handelt dan jij wenselijk vindt, vraag jezelf dan af: ben ik wel transparant geweest? Indien het antwoord nee is, is transparant zijn de eerste stap. Dat is nog geen aanspreken: je vertelt iets voor het eerst. De ander hoeft niet te kunnen raden wat jij wilt.

2. Complimenteren

Als mensen wel doen wat je wilt dan is het belangrijk dat je daar aandacht aan geeft. Door oprechte complimenten versterkt het gedrag en verbetert de werksfeer. Als het goed gaat, geef je daar erkenning voor. Over het algemeen wordt er te zuinig met complimenten omgegaan.

3. Feedback geven

Als iemand ongewenst gedrag vertoont schaal je een niveau omhoog en geef je feedback. Feedback scherpt de verwachtingen aan. Als iemand het opvolgt kun je weer een compliment geven. Je geeft feedback als transparant zijn niet tot het gewenste gedrag leidt om het ongewenste gedrag alsnog bij te sturen.
Bij feedback is het belangrijk dat je specifiek bent. Gebruik hiervoor het 3-G model.

4. Confronteren

Als iemand iets na meerdere keren feedback niet oppakt ga je confronteren. Het is de volgende, zwaardere stap. Je hebt het niet meer over details, maar over de rode draad en dat het vaker besproken is. En je benoemt de consequenties indien er geen verbetering optreedt. Ook met confronteren blijf je je inzetten om samen een oplossing te zoeken.

5. Slecht nieuws

Werkt het dan nog niet, dan kom je bij de laatste stap en zul je de consequentie moeten uitvoeren. Dit mededelen is een slecht-nieuws gesprek.

Bruikbaarheid van het model

  • Doordat alle stappen transparant zijn voorkom je verassingen.
  • Het geeft ingang voor reflectie. Bijvoorbeeld als iemand andere dingen doet: ben ik duidelijk geweest in mijn verwachtingen?
  • Het helpt gesprekken goed voor te bereiden: in welke cirkel zit ik met deze persoon? Wat is het werkelijke doel van het gesprek?

Training Inzicht in Effectieve Communicatie