Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Methodes & modellen > Wat zijn de 4 aspecten van een boodschap?

Wat zijn de 4 aspecten van een boodschap?

De woorden die iemand gebruikt maken lang niet altijd duidelijk welke boodschap iemand nu werkelijk over wil brengen. Het non-verbale gedrag en de intonatie geven ook informatie over hoe je de woorden moet interpreteren. Schulz von Thun onderscheidt 4 aspecten die een boodschap kan hebben. Neem het volgende voorbeeld:
          X vraagt aan Y: Is die post nu al opgepakt?
Volgens von Thun kan deze vraag verschillende aspecten hebben.

  1. X wil informatie. Is de post opgepakt? Dat is het zakelijke aspect. Dit is een neutrale vraag.
  2. X geeft uiting aan zijn wens of behoefte dat hij wil dat de post is opgepakt. Door om het even wie. Dat is het expressieve aspect.
  3. X geeft Y een indirect signaal dat hij niet kan waarderen hoe Y met de post omgaat. Dit is het relationele aspect. Hier zit een mening over de ander in verpakt.
  4. X doet een appel op Y om de post nu op te pakken. Het appellerende aspect.

Aannames

Een risico bij iedere vorm van communicatie is dat we te snel interpreteren, ofwel aannames doen over hoe de ander zijn woorden bedoelt. Of het nu gaat om een probleem dat iemand schetst of een vraag die wordt voorgelegd. Voorkom foute aannames door steeds te onderzoeken:

  • Wat is hier de werkelijke boodschap? of
  • Wat is de vraag achter de vraag?

Op die manier zoek je diepgang en voorkom je ruis. Want zoal Schulz van Thun aantoont: eendere woorden kunnen een andere boodschap geven. Pas daarom meta-communicatie toe.

Meta-communicatie

Het is goed om in professionele gesprekken op gezette tijden stil te staan bij de meta-communicatie. Meta-communicatie is communicatie over de communicatie. Hoe verhouden we ons tot elkaar? Gebruik daartoe de verschillende communicatieniveaus als ingang:

  • Betrekkingsniveau of sfeer: Wordt er voldoende aandacht besteed aan de expressieve en relationele aspecten van de boodschap?
  • Procedure: Verlopen de gesprekken procesmatig optimaal? Is iedereen voldoende voorbereid, wordt er lang genoeg, of misschien te lang bij een onderwerp stilgestaan? Worden er voldoende vragen gesteld? Enz.
  • Inhoud: Bespreken jullie de zaken waarvoor deze meeting voor bedoeld is? Zijn afspraken SMART? Enz.