Direct contact? Bel: 06 - 835 33 906

Home > Trainingen > Agressie en conflict hanteren > Opvang en nazorg training

Opvang en nazorg bij agressie

Training Opvang en nazorg

Voor veel professionals geldt dat zij in hun beroepsuitoefening geconfronteerd kunnen worden met agressief gedrag. De impact van een agressie-incident is niet voorspelbaar. Het kan voorkomen dat medewerkers tijdelijk uit balans zijn. Zich minder zeker in hun werk voelen, minder werkplezier ervaren en niet goed kunnen ontspannen. Hoe lang deze symptomen aanhouden verschilt van situatie tot situatie. Aandacht en steun van collega’s is van het grootste belang voor het herstel. Het luistert nauw hoe die aandacht wordt gegeven. Kennis van het proces dat iemand doormaakt, en weten welk gedrag de meeste ondersteuning biedt, draagt bij aan een goede verwerking.

In-company training Opvang en nazorg bij agressie

Deze in-company training is voor ieder bedrijf of organisatie die de opvang na een agressieincident serieus neemt. Bijvoorbeeld door een Bedrijfsopvang-team (BOT) samen te stellen. Een goed getraind BOT -team is een onderdeel van goed werkgeverschap wanneer de kans op met agressie van een klant, bewoner, patiënt, patiëntenbegeleider, etc. reëel is.

Trainingsdoelen

Maatwerk-doelen stemmen we af, passend bij jouw bedrijf of organisatie. Hieronder staan wat voorbeelden.

Deze training zorgt ervoor dat het bedrijfsopvang-team in jouw organisatie:

  • Kennis hebben van de mogelijke effecten van een agressie-incident
  • Kennis hebben van de verschillende fases van het verwerkingsproces
  • Bekend zijn met de principes van secundaire victimisatie
  • Verschillende coping-stijlen kennen en herkennen
  • Weten wanneer ze iemand moeten doorverwijzen
  • Bij kunnen dragen aan een sfeer waardoor de veiligheid in het werk wordt herstelt

Inhoud training Opvang en nazorg bij agressie

Het programma maken we op maat voor jouw organisatie. Voorbeelden van inhoudelijke onderwerpen zijn:

  • Kenmerken van een schokkende gebeurtenis
  • Verwerking, coping-stijlen en omgaan met verschillen daarin
  • De rol van de opvanger
  • De kunst van het luisterend oor
  • Secundaire victimisatie
  • Signalen van stagnerende verwerking
  • Casuïstiek bespreking en oefenen van verschillende opvanggesprekken

Meer weten over deze training?

Neem contact op met Resonant trainen in communiceren om vrijblijvend kennis te maken.

Contact opnemen