Verwachtingen afstemmen

In samenwerking, in de relatie met klanten en bij het aansturen of begeleiden van anderen spelen verwachtingen een grote rol. Als verwachtingen uitkomen vinden we dat normaal. Als ze worden overtroffen zijn we blij. En als ze niet uitkomen dan is er teleurstelling of erger. Dat geldt bij duidelijk uitgesproken verwachtingen maar ook voor onuitgesproken. En dit werkt 2 kanten op: helderheid geven over hetgeen je van een ander verwacht is heel belangrijk. Voor iedereen die effectief wil zijn en gewaardeerd wil worden is het van belang om helderheid te hebben over de verwachtingen van de ander. En alleen ja te zegen wanneer je ja ook waar kunt maken. Dan lukt het om haalbare afspraken te maken en regelmatig de verwachtingen te overtreffen.

In-company training: Verwachtingen afstemmen

In deze in-company training leren professionals om verwachtingen van een ander goed uit te vragen. En om reële afspraken te maken. Het is een praktische training voor iedereen die klanten te woord staat, samenwerkt of bijvoorbeeld mensen professioneel begeleidt. Het gaat om helderheid creëren over wat je toezegt maar ook om wat je van de ander vraagt. Op een goede manier verwachtingen afstemmen voorkomt scheve situaties in een later stadium en zorgt voor meer tevreden klanten.

Trainingsdoelen

Maatwerk-doelen stemmen we af, passend bij jouw bedrijf of organisatie. Hieronder staan wat voorbeelden.

Deze training zorgt ervoor dat deelnemers:

  • Alleen ja zeggen als ze ja waar kunnen maken
  • Eenduidig te interpreteren afspraken kunnen maken
  • Helderheid kunnen geven over de eigen verwachtingen
  • Mensen aan kunnen spreken als afspraken niet nagekomen worden
  • Weten hoe ze afspraken kunnen overtreffen
  • Meer tevreden klanten hebben

Inhoud training Verwachtingen afstemmen

In deze training ligt de nadruk op oefenen. Korte blokken kennis worden afgewisseld met het oefenen van praktijkvoorbeelden.

Onderwerpen:

  • Transparant communiceren
  • Wat is verwachtingsmanagement?
  • Contact en contract
  • Effectief doorvragen
  • Eenduidig te interpreteren afspraken maken
  • Mensen aanspreken

Altijd maatwerk

Al onze trainingen worden op maat gemaakt. Passend bij de vraag, de doelen en de praktijk van onze klanten.

Meer weten over deze training?

Neem contact op met Resonant trainen in communiceren voor een vrijblijvende kennismaking.


Contact opnemen

Home Trainingen Klanten tevreden stellen Verwachtingen afstemmen