Verwachtingsmanagement
Hoe creëer je een situatie waarin de verwachtingen van een ander overeenkomen met wat jij levert?
De verwachting die je vooraf hebt bepaalt of je uiteindelijk tevreden bent met wat je krijgt. Met je cadeau, film, etentje, hotel, salaris of planning. Hoe jij de zaken beoordeelt gaat door het unieke filter van jouw verwachting vooraf. Dat maak dat je bij een hoge verwachting vooraf een grotere kans hebt om teleurgesteld te worden. Bij een lagere verwachting vooraf is de kans groter dat het boven verwachting uitpakt en jij tevreden zult zijn. Met andere woorden: jouw tevredenheid hangt af van de relatie tussen wat jij verwacht te krijgen en wat er uiteindelijk geleverd wordt.
Dat is goed om te beseffen als jij degene bent die een product of dienst aan een ander levert.Een essentiële vraag is dan: ‘Komt de verwachting van de ander overeen met wat jij zult leveren?'
Voldoe je aan iemands verwachtingen, of overstijg je deze, dan weet je vrijwel zeker dat je een tevreden klant, baas of collega hebt. Je zorgt ervoor dat de verwachtingen van anderen op één lijn liggen met wat jij kan waarmaken door deze drie stappen te doorlopen.
Verwachtingen managen in 3 stappen
- Weet wat de ander verwacht. Vraag dit zeer zorgvuldig uit.
- Zorg ervoor dat jij deze verwachtingen kunt waarmaken. Vraag jezelf af: heb je de kennis, de kunde en de capaciteit om het waar te maken? En onderzoek alle randvoorwaarden die nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen.
- Maak specifieke afspraken over het te leveren resultaat. (SMART). Communiceer helder en transparant.