Verwachtingsmanagement

Hoe creëer je een situatie waarin de verwachtingen van een ander overeenkomen met wat jij levert? 

De verwachting vooraf bepaalt of je tevreden bent met wat je krijgt. Met je cadeau, film, etentje, hotel, salaris of planning. Hoe je een situatie beoordeelt gaat door het filter van de verwachting vooraf. Een hoge verwachting vooraf vergroot de kans om teleurgesteld te worden. Bij een lagere verwachting is de kans groter dat het boven verwachting uitpakt en je tevreden zult zijn.

Verwachtingen waarmaken

Tevredenheid hangt af van de relatie tussen de verwachting vooraf en wat uiteindelijk geleverd wordt. Dat is goed om te beseffen als jij een product of dienst aan een ander levert. Een essentiële vraag is dan: ‘Komt de verwachting van de ander overeen met wat jij zult leveren? Voldoe je aan iemands verwachtingen, of overstijg je deze, dan weet je vrijwel zeker dat je een tevreden klant, baas of collega hebt. Je zorgt ervoor dat de verwachtingen van anderen op één lijn liggen met wat jij kan waarmaken door deze drie stappen te doorlopen.

Verwachtingen managen in 3 stappen

  1. Weet wat de ander verwacht. Vraag dit zeer zorgvuldig uit.
  2. Zorg ervoor dat jij deze verwachtingen kunt waarmaken. Vraag jezelf af: heb je de kennis, de kunde en de capaciteit om het waar te maken? En onderzoek alle randvoorwaarden die nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen.
  3. Maak specifieke afspraken over het te leveren resultaat. (SMART). Communiceer helder en transparant.

Een communicatietraining voor jouw organisatie?

Bekijk onze trainingen

Home Methodes & modellen Verwachtingsmanagement