Training Het Goede Gesprek voeren

Het Goede gesprek, training voor leidinggevenden

Functioneren en ontwikkelen

Het Goede Gesprek vervangt de traditionele HR-gesprekscyclus om te voorzien in de behoefte aan een flexibele aanpak, gericht op motivatie, ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. De traditionele cyclus (planning-, functionering- en beoordelings-gesprek) voldoet niet meer. Het vaste patroon maakt maatwerk lastig. Het zorgt voor planningsproblemen bij teamleiders en oppervlakkige gesprekken wanneer de leidinggevende geen goed beeld heeft van het functioneren. Medewerkers ervaren het gesprek te vaak als zinloos. Bovendien kan teveel focus op beoordelen demotiverend uitpakken.

Wat is Het Goede Gesprek?

Het Goede Gesprek is een regelmatige dialoog tussen medewerker en leidinggevende. Het is taak- én mensgericht en gaat veel over het welzijn van de medewerker. Over energie, werkplezier, ambities en ontwikkeling. Er is geen strak format voor Het Goede Gesprek, maar het doel is altijd betrokkenheid, ontwikkeling en werkplezier stimuleren en daarmee uiteindelijk prestaties verbeteren. Werk is een middel geworden waarin we ons willen verwezenlijken. We willen werk doen dat bij ons past, waar we onze kwaliteiten in kwijt kunnen en waarin we kunnen groeien en ontwikkelen. Liefst met collega’s met eenzelfde energie. Mensen floreren als er aan drie voorwaarden voldaan is: 

  1. Autonomie: Keuzevrijheid, zeggenschap over wat ze doen en hoe ze dat doen.
  2. Competentie: Gezien worden als competent, erkend in je sterke kanten. Je kunnen ontwikkelen.
  3. Verbondenheid. Dat het leuk is met collega’s. Een gevoel van samen.

Het Goede Gesprek draagt hieraan bij. Het is een constructief, concreet en open gesprek. Een dialoog waarin medewerkers een verantwoordelijke en actieve rol pakken. Zij nemen eigenaarschap over hun doelen, resultaten, talenten en visie op duurzame inzetbaarheid. De leidinggevende coacht, luistert en ondersteunt. De organisatiedoelen, teamdoelstellingen en organisatiewaarden zijn het kader.

Het Goede Gesprek resulteert in:

  • Gemotiveerde medewerkers
  • Ontwikkeling van medewerker en organisatie
  • Verbeterde prestaties van mensen en teams
  • Een goede relatie tussen medewerker en leidinggevende

Succesvol in de praktijk brengen

Het succesvol voeren van Het Goede Gesprek gaat niet vanzelf. De aanpak moet goed geïntroduceerd en geïmplementeerd worden in de organisatie. Het vraagt een andere houding van leidinggevende en medewerker ten opzichte van de traditionele HR-cyclus. De kern is: gesprekken voeren over wat er echt toe doet. Een op vertrouwen gebaseerde verbinding tussen leidinggevende en medewerker waar belangrijke zaken besproken kunnen worden. Daarbij zijn er verschillende uitdagingen. De juiste training ondersteunt deze verandering. Resonant heeft twee verschillende programma’s ontwikkeld. Één voor medewerkers, en één voor leidinggevenden. Hieronder is een beknopte weergave van de trainingsresultaten van de training voor leidinggevenden.

Het goede gesprek, training voor leidinggevenden

Al onze trainingen zijn maatwerk. We stemmen met iedere klant passende doelen af. Hier zijn voorbeelden. De training Het Goede Gesprek voor leidinggevenden heeft als resultaat dat leidinggevenden het antwoord hebben op de volgende vragen:

  • Wat is Het Goede Gesprek? Wat zijn de verschillen met de traditionele HR-cyclus?
  • Hoe werk je aan een sfeer van openheid & vertrouwen? Wat is de vertrouwensformule?
  • Hoe bereid je Het Goede Gesprek voor? Wie doet wat?
  • Hoe voer je Het Goede Gesprek? (regie bij de medewerker laten, de dialoog als aanpak, richting geven (waar nodig) zonder (te) directief te zijn)
  • Wat zijn helpende vragen om zelfreflectie en zelfinzicht bij medewerkers te stimuleren?
  • Wat is feedforward? Hoe past feedforward in Het Goede Gesprek? Hoe pas je het toe?
  • De individuele leervragen van de deelnemers.

Doelgroep

Leidinggevenden van organisaties en bedrijven waar men 'Het goede gesprek' invoert of heeft ingevoerd.

Resultaten

Kennis van 'Het goede gesprek'. En de houding en vaardigheden die nodig zijn om 'Het goede gesprek' ot een succes te maken.

Altijd maatwerk

Al onze trainingen worden op maat gemaakt, afgestemd op de vragen, doelen en praktijk van onze klanten. Dat maakt elke training relevant en direct toepasbaar.

Een training voor jouw organisatie?

Neem contact op

Home Trainingen Leiding geven Het Goede Gesprek voeren