Feedback geven: 3 G-model

Hoe geef je constructive feedback met het gewenste effect?

Veel problemen in de werksituatie zijn communicatieproblemen. Een van de sleutels om beter met elkaar te communiceren is het geven en ontvangen van feedback. Feedback geeft informatie over hoe iemand gepresteerd heeft of is overgekomen. Het doel van feedback geven is altijd positief. Met feedback help je de ander om zijn prestatie of de samenwerking te verbeteren. Het 3 G-model help om feedback zo effectief mogelijk te verwoorden. 

Gedrag

Zeg wat je objectief hebt waargenomen. Zonder oordeel of interpretatie. Reageer op iemands acties en gedrag. Niet ziijn of haar persoonlijkheid.

Gevolg 

Benoem de gevolgen van het gedrag. Gebruik daarbij een Ik-boodschap. Benoem het effect van het gedrag op jou en jouw gevoel. Met een passend gewicht.

Gewenst gedrag

Met feedback, vraag je een ander iets aan zijn of haar gedrag te veranderen. Het is positief en ondersteunend als je vertelt wat je wel waardeert. Wees daarbij realistisch.

Op zoek naar een training over feedback?

Lees hier verder

Wanneer geef je feedback?

Feedback is een goede manier om alledaagse situaties in de samenwerking te bespreking. Situaties die redelijk makkelijk op te pakken zijn. Bijvoorbeeld:

  • Zaken die hier-en-nu opvallen en waar je geen apart gesprek voor hoeft te organiseren
  • Kleine storingen in de samenwerking, meer rekening met elkaar houden
  • Het niet nakomen van hele heldere afspraken
  • Eenvoudige verbeterpunten, punten op de i in opgeleverd werk
  • Het wegwijs maken van een nieuwe collega of stagiaire

Voor het stimuleren van ontwikkeling op de lange termijn en complexere uitdagingen is feedback minder geschikt. Kies dan liever voor het geven van feedforward.

Home Methodes & modellen Feedback geven: 3 G's