Training een goed lastig gesprek

Training lastige gesprekken voeren

Je doel bereiken in een uitdagend gesprek, ook wanneer de spanning stijgt. Het is een hele kunst.  De training 'Een goed lastig gesprek' leert je hoe je gevoelige onderwerpen succesvol bespreekt. Wat maakt een gesprek lastig? Het verdedigen van jouw mening, het oneens zijn met anderen en toch je punt maken, verschillende perspectieven verzoenen, nee zeggen zonder de ander te kwetsen, slecht nieuws overbrengen of omgaan met sterke emoties. Het kunnen uitdagingen zijn. Een open en eerlijk gesprek kan lucht scheppen, vooruitgang boeken en relaties versterken. Als je de stap durft te zetten...

Wat het lastig maakt

Lastige gesprekken zijn uitdagend omdat ze vaak emotioneel beladen zijn en onze kwetsbaarheid raken. We zijn bang voor afwijzing, conflicten of het beschadigen van relaties. Daarnaast kunnen we onzeker zijn over hoe we onze boodschap het beste kunnen overbrengen zonder de ander te kwetsen. Ook kunnen we moeite hebben met het luisteren naar de ander als die niet open lijkt te staan voor ons perspectief.

Trainingsdoelen

Maatwerk-doelen stemmen we af, passend bij jouw bedrijf of organisatie. Hieronder staan wat voorbeelden.

Deze training zorgt ervoor dat de professionals in jouw organisatie:

  • Verschillende tips en vaardigheden leren om beter lastige gesprekken te kunnen voeren

  • Meer regie hebben tijdens het voeren van lastige gesprekken 

  • Inhoud en emotie weten te scheiden; het principe kennen van hard op de inhoud, zacht op de persoon

  • Duidelijk, kort en vriendelijk nee kunnen verkopen

  • Een slecht nieuws gesprek kunnen voeren met behoud van relatie

  • Hun eigen leerdoel hebben uitgewerkt

Een training voor jouw organisatie?

Neem contact op

Inhoud van de training Een goed lastig gesprek?

Het is een interactieve training met een goede afwisseling tussen kennis en oefenen. Er worden praktijkvoorbeelden geoefend met behulp van een trainingsacteur. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat is een goede voorbereiding op inhoud & op proces

  • Hoe je samenwerking tot stand brengt

  • Hoe je regie kunt nemen

  • Hoe (en waarom) je emoties voorrang geeft

  • Hoe je een (zinloze) discussie doorbreekt

  • Hoe je gedoseerd kunt reageren op ongewenst gedrag en waarom dat belangrijk is

Doelgroep

ieder bedrijf en iedere organisatie waar mensen moeten samenwerken en/of klantcontact hebben. In de interactie met andere mensen komen we immers altijd uitdagingen tegen. En lastige gesprekken.

Resultaat

Medewerkers met meer handvatten en meer zelfvertrouwen om lastige gesprekken aan te kunnen gaan. Daardoor betere communicatie en betere relaties. Binnen teams en met klanten.

Altijd maatwerk

Al onze trainingen worden op maat gemaakt, afgestemd op de vragen, doelen en praktijk van onze klanten. Dat maakt elke training relevant en direct toepasbaar.

Home Trainingen Professionele gespreksvoering Een goed lastig gesprek