Vragen, Aanbieden, Vragen

Hoe zorg je dat jouw informatie echt gehoord wordt? 

Als professional wil je regelmatig informatie geven. Een kwestie verhelderen, uitleg geven, misschien zelfs overtuigen. Als je gesprekspartner er echter (nog) niet aan toe is om informatie te krijgen, is de kans groot dat de informatie-uitwisseling mislukt of weerstand oproept. Hoe voorkom je dit? Je geeft alleen informatie als je gesprekspartner eraan toe is om ernaar te luisteren. 

Uitgangspunten bij ongevraagd uitleggen (informatie geven)

Door te vragen of iemand open staat voor informatie ontstaat meestal meer bereidheid tot luisteren. In tegenstelling tot ongevraagd informeren of adviseren. Voor ongevraagd uitleg, adviezen of je mening geven geldt vaak:

  • Er wordt slecht naar geluisterd
  • Het geeft een groot risico op discussie
  • Je loopt het risico dat de ander het verhaal al kent
  • Het kan belerend, verdedigend of zelf agressief overkomen

Om de bovenstaande valkuilen te voorkomen kan je beter het Vragen, Aanbieden, Vragen-model toepassen. (VAV) Het is simpel en verrassend effectief.

V - Vragen: Wil iemand jouw informatie horen? En wat dan precies? Wat weet iemand al en waar heb jij wat aan te vullen?

A - Aanbieden: Informatie aanbieden, aansluitend bij de informatie-behoefte.

V - Vragen: Vragen wat iemand van de informatie vindt. Of wat deze informatie voor hem/haar betekent.

Een communicatietraining voor jouw organisatie?

Bekijk onze trainingen

Home Methodes & modellen Vragen, Aanbieden, Vragen